Obnovom povijesne zagrebačke škole do čak 84% uštede energije za grijanje i zdravijeg prostora za učenike i učitelje

BPIE institut iz Bruxellesa snimio video priču o obnovi zagrebačke škole za učenike s poteškoćama
Obnova Centra za odgoj i obrazovanje Slave Raškaj u Zagrebu pokazuje snagu ovog projekta kojom se osigurala viša kvaliteta života djece, roditelja i zaposlenika. Projekt je unatoč izazovima pandemije COVID-19 i jakim potresima uspješno završen, a na dobrobit 600 ljudi koji koriste ovu zgradu, uključujući učenike s poteškoćama i više od 100 zaposlenika.
Osim što je postignuta 84% ušteda energije za grijanje, obnovom je značajno poboljšana kvaliteta života učenika i radnika u centru. Kvaliteta zraka značajno je bolja zahvaljujući novom sustavu ventilacije i uklanjanju azbesta s krova. Izgrađen je i senzorni park koji pomaže učenicima uključiti sva osjetila kako bi pomogao učenicima s oštećenjima sluha i autizmom.
Direktiva EU-a o energetskoj učinkovitosti zgrada (EPBD) mogla bi omogućiti više ovakvih projekata, dajući prioritet obnovi naših zgrada sa slabim energetskim performansama. Direktiva je sada u posljednjim mjesecima pregovora između Europske komisije, Parlamenta i država članica, budući da je proces revizije započeo 2021. u okviru EU Green Deala.
Pogledajte video:
Priča
Obrazovni centar Slava Raškaj u Zagrebu, Hrvatska, koji koristi 600 osoba (uključujući učenike i 105 zaposlenika), pruža usluge obrazovanja i socijalne skrbi. Vizija je poboljšati kvalitetu života i integraciju djece, mladih i odraslih s komunikacijskim poteškoćama.
Zgrada, stara oko stotinu godina, dotrajala je, ali nije bilo novca za potrebnu obnovu. Nadalje, centar se nalazi u povijesnoj zgradi što znači da bi svaka obnova morala slijediti posebna konzervatorska pravila.
Projekt je krenuo teško u vrijeme razornih potresa koji se dogodio tijekom faze projektiranja. (osam ljudi je poginulo i još 26 ozlijeđeno s više od 60.000 oštećenih zgrada) i pandemije COVID-19. Srećom, sama škola nije stradala od potresa.
Bez obzira na to, projekt je nastavljen i u njega je bilo uključeno 200 ljudi, koristeći tehnologije poput Building Information Modeling (BIM) kako bi se olakšala obnova i predvidjeli problemi prije nego što se pojave.
Nakon završetka, prednosti projekta bile su ogromne za one koji koriste zgradu, uključujući učenike.
Obnova, izvorno namijenjena za uštedu energije, također je uključivala i dodavanje senzornog parka za djecu s poteškoćama u razvoju (škola je specijalizirana za djecu s oštećenjima sluha i autizmom). Škola je odlučila uložiti dodatna vlastita sredstva (pored javnih sredstava EU-a kojima je plaćeno veliko renoviranje), kako bi implementirala „senzorni park” koji pomaže u potpunosti uključiti sva dječja osjetila u sve njihove aktivnosti tijekom dana.
Rezultati
Škola je ostvarila 84% uštede energije za grijanje zahvaljujući potpuno izoliranoj ovojnici zgrade (prozori, podovi, krovovi, fasada), ali je ugrađena i dizalica topline kao obnovljivi izvor energije, čime su ostvarene dodatne uštede energije na računima.
Smanjene su emisije, ali i poboljšana kvaliteta boravka i rada u zgradi zbog povećanja kvalitete zraka, zamjene opasnog azbestnog krova, povećane sigurnosti i zaštite od požara, povećane seizmičke otpornosti, ugradnje sustava grijanja, hlađenja i ventilacije.
Sada postoji bolja dostupnost centra za djecu s teškoćama u razvoju koja idu u školu i one s ograničenjima u kretanju, uključujući i stvaranje senzornog parka. Senzorni park stimulira sva osjetila učenika od trenutka kada kroče na školsko dvorište (npr. staze su izrađene od različitih materijala (šljunaka, gume, itd. što stimulira različite osjećaje i zvuk). To je donijelo goleme prednosti dječjim iskustvima učenja.
Za 360° virtualni obilazakobnovljene zgrade i novog senzornog parka posjetite: http://virtualnesetnje.eu/showcase/slaveraskaj
Više informacija: